Vážení čtenáři,
je nám velkou ctí vás přivítat již ve dvanáctém ročníku časopisu, dvanáctém školním roce, ve kterém pro vás připravujeme aktuální témata, věnujeme se jim z pohledu rozličných vědních disciplín či vědních přístupů, přičemž vědecké výstupy zpracováváme pro potřeby vzdělávání v duchu zásad didaktické analýzy učiva. V tomto školním roce se podaří dovršit (a překročit) hranici 70 vydaných čísel časopisu Dnešní svět. Věříme, že tento již značně rozsáhlý soubor je pro vás vítaným pomocníkem ve výuce. Pokud však nemáte starší čísla časopisu, není nutné zoufat. Stačí se zaregistrovat do digitální knihovny nakladatelství Terra (http://knihovna.dnesni-svet.cz), kde si můžete vybírat z množství publikačních výstupů nakladatelství. Právě do této knihovny jsou postupně doplňována nová i starší čísla časopisu Dnešní svět, a to v elektronické podobě vhodné pro práci s interaktivní tabulí či projektorem. Výhodou této knihovny, kterou ocení učitelé, je možnost sestavení „přípravy“ z grafických či textových prvků obsažených v publikačních výstupech nakladatelství. Ve výuce pak stačí pouze „překlikávat“ mezi jednotlivými kroky přípravy.
Zmíněná funkce příprav byla do digitální knihovny implementována se záměrem vycházet vyučujícím vstříc na jejich nelehké cestě přípravy výuky. V tomto duchu jsme se také rozhodli upravit strukturu časopisu Dnešní svět. Od tohoto čísla se tak budete setkávat s výrazně rozšířenou sekcí „VVV – využití ve výuce“ obsahující pracovní listy, které jsou (dle nám dostupných ohlasů) učiteli velmi kladně hodnoceny a především ve výuce hojně užívány. Věříme, že toto navýšení počtu pracovních listů vám usnadní rozvoj geografického myšlení vašich žáků.
Rozvíjet geografické myšlení žáků je možné také v rámci výuky tématu Sluneční soustava, které jsme rozpracovali v tomto vydání. Přičemž jsme se zaměřili především na vysvětlení zákonitostí, procesů a nastínění provázanosti vesmírných jevů s událostmi na Zemi. Svým zaměřením toto číslo navazuje a více rozšiřuje vydání věnované vesmíru, které mělo pořadové číslo čtyři v rámci druhého ročníku – jedná se tedy o již značně „vousaté“ vydání. Téma Sluneční soustavy je zcela příhodné do výuky zeměpisu/geografie, stejně jako fyziky. Nicméně zajímavé informace zde jistě naleznou také vyučující chemie či biologie.
Přejeme vám i vašim žákům příjemné „toulky“ sluneční soustavou.
Redakce Dnešní svět
Dnešní svět - časopis pro moderní výuku Vydává TERRA-KLUB, o.p.s. Vychází 6x ve školním roce Adresa redakce: Terra, Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.:Tel.: +420 221 511 440, fax: +420 221 511 441 E-mail: redakce@dnesnisvet.cz; terra@terra-klub.cz Redakční rada: RNDr. Renata Holubová, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Petr Karas (Lauderovy školy, Praha), Doc. RNDr. Roman Kubínek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Doc. RNDr. Jakub Langhammer, Ph.D. (Univerzita Karlova, Praha), Mgr. Monika Morris Ph.D. (Univerzita Palackého, Olomouc), PaedDr. Jana Peštová (Univerzita J. E. Purkyně, Ústí nad Labem), Mgr. Ludmila Pohanková (VŠLG, o.p.s., Přerov), Prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc. (Univerzita Palackého, Olomouc), Mgr. Karel Zahradník Šéfredaktor: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. Výkonný redaktor: RNDr.Martin Hanus, Ph.D. Redakční práce:Mgr. Jana Hujslová, Mgr. Martin Lavický, Mgr. Bedřich Sýkora, Mgr. Ondřej Vach Autoři sekce VVV: RNDr. Martin Hanus, Ph.D, Mgr. Jan Vavřín, Mgr. Lukáš Vít Jazyková redakce: PhDr. Eva Müllerová, CSc. Grafická úprava: Studio BESR, TERRA Zpracování grafických prvků a map:Mgr. Lukáš Vít Lito: Studio BESR Tisk: Ottova tiskárna, s.r.o. Foto na titulní straně: Allphoto Rozšiřuje, informace podává a objednávky vyřizuje: TERRA-KLUB, o.p.s., Soběslavská 34, 130 00 Praha 3 Tel.: +420 221 511 440, Fax: +420 221 511 441 E-mail: terra@terra-klub.cz, Info: www.dnesni-svet.cz Celoroční předplatné pro ročník 2016/2017: 945 Kč za 6 čísel v tištěné a digitální verzi Redakční uzávěrka: 20. 8. 2016 Evidenční číslo: MK ČR E 16185 ISSN 1801-4119
Co obsahuje Digitální verze časopisu Dnešní svět a jak ji lze využít?
Digitální verze obsahuje všechny grafické, textové i tabulkové prvky tištěné verze, doplněné dalšími interaktivními prvky.
Digitální verze je koncipována pro využití na interaktivních tabulích či dataprojektorech přímo ve výuce, je však také vhodná k užití při individuální práci na počítači.
Výuku s pomocí digitální verze časopisu Dnešní svět je vhodné doplnit prací s tištěnou verzí časopisu. Tomu odpovídá i shodné obsahové členění.
Jak s digitální verzí pracovat?
Digitální verze je členěna obdobně jako tištěná verze, tj. na čtyři základní sekce, které jsou od sebe barevně odlišeny. Přechod mezi jednotlivými sekcemi je možný pomocí několika navigačních prvků, které jsou umístěny na každou stránku. Na stránce dále naleznete množství dalších funkcí.
Jak pracovat s prvkem v okně?
Kliknutím na libovolný grafický či textový prvek (text, tabulku, mapu, graf ad.) je možné obsah tohoto prvku zobrazit ve zvláštním okně, kde je možné s ním nadále pracovat.
Funkce příprava
Online zpracování publikací nabízí vyučujícím funkci „Příprava“. Zde je možné sestavit z vytipovaných stránek v zakoupených atlasech libovolně dlouhou sekvenci, opatřit každou stránku komentářem a při výuce takto vytvořený materiál žákům promítnout a doplnit komentářem.
Jak vytvořit přípravu?
Jak do přípravy přidat obsah?
Jak přípravu používat?
Má-li vyučující nachystanou přípravu, kterou chce při výuce použít (nebo chce-li použít přípravu vytvořenou některým z kolegů a opatřenou atributem „Je globální“), stačí zvolit vybranou přípravu z roletového menu pod Výukovým schématem. V rámci přípravy se lze pohybovat tam i zpět pomocí tlačítek s šipkami. Textové poznámky se zobrazí po kliknutí na tlačítko se symbolem odstavcového textu, které se nachází mezi tlačítky se šipkami.
Provázanost mezi jednotlivými produkty
V publikacích programu Dnešní svět se řada témat opakuje; každá publikace však dané téma zpracovává z jiného pohledu. Téma těžby uhlí je například ve Školním atlase dnešního světa zpracováno z geografického pohledu, kdežto Školní atlas Dnešní energetický svět na něj nahlíží techničtěji (složení uhlí, vznik uhlí, způsoby těžby apod.).
Na takto související témata je uživatel upozorněn ikonou šipky, která značí, že daný grafický prvek je tematicky provázán s prvkem v jiném atlasu.
„Uvnitř“ prvku (po jeho rozkliknutí) je pak uvedena ikona či ikony, odkazující na konkrétní místo v dalších produktech, kde je o téže problematice řeč. Kliknutím na ikonu je možné na tento příbuzný obsah přejít (za předpokladu, že uživatel má cílový produkt zakoupen).
Je možné setkat se s následujícími ikonami:
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního světa.
Téma zpracovává také Školní atlas dnešního Česka.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní energetický svět.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro základní školy.
Téma zpracovává také Školní atlas Dnešní finanční svět pro střední školy.
Téma zpracovává také web www.dnesni-financni-svet.cz.
Téma zpracovává také časopis Dnešní svět.
Jak pracovat s animacemi?
Animace se zobrazí do zvláštního okna stejným způsobem, jako jakýkoliv jiný prvek. Oproti ostatním prvkům zde však není možnost přiblížení, animaci je možné prohlížet pouze jako celek. Animace mají také pouze jednu úroveň rozlišení a automaticky se přizpůsobují oknu. Proto u nich nejsou zobrazeny ikony na horní liště.
Jak pracovat s animacemi je uvedeno v instruktážní animaci.
Co je to Výukové schéma?
Na Výukovém schématu je graficky znázorněno kompletní učivo pro žáky 6.–9. tříd základních škol, které předepisuje Rámcový vzdělávací program základního vzdělání (RVP ZV) pro vyučovací předměty dějepis, výchova k občanství, zeměpis, přírodopis a navíc také vybrané učivo z fyziky a chemie, které je relativně silně propojeno s učivem zmíněných čtyř hlavních předmětů. Provázanosti mezi jednotlivými „políčky“ jsou dle intenzity návaznosti znázorněny pomocí hlavních a vedlejších linií. Lepší orientaci v podrobném schématu umožňuje zjednodušené schéma.
Jak je možné Výukové schéma využít?
Jednotlivé tematické celky jsou ve schématu ohraničeny rámečkem, v němž (mimo průřezových témat, na kterých se více či méně podílejí všechny čtyři vzdělávací obory) jsou barevně znázorněny podíly jednotlivých vzdělávacích oborů na výuce daného tematického celku. Tyto podíly mají ilustrativní charakter a umožňují lepší dohledání tematických celků, na kterých se daný předmět podílí. Zároveň také upozorňují na přesahy do ostatních vzdělávacích oborů.
V případě, že jste na své otázky nenašli odpovědi v této nápovědě, zašlete je na terra@terra-klub.cz.
Chcete opravdu smazat přípravu ''?